zaida

Isnin, 19 September 2011

mengharagai ciptaan ALLAH..

post saya kali ini membuat saya tersentuh untuk menghargai & bersyukur kepada ilahi kerana setaip ciptaan nyaa cukup indah & ada hikamah disebalik kejadian yang Allah ciptaa.... subhanallah... maha suci allah... segala-galanya  di dunia adalah hak milik allah... jadi janganlah kita alpa tentang itu...lihat dunia yang terbentag luas ini dengan pelbagai flora ,fauna, bntuk geografi bumi yang bermacam-macam kawasan yang ada... itu semua untuk makhluk ciptaan nyaa... bersyukur laa apa yang telah ditakdirkan Allah kepada kita..





sebagai manusia yang diberi akal fikiran kita haruslh mengguakan akal sebaik mungkin... semua orng tidak sempurna.... tapi dangan cipta nya lelaki & perempuan kita saling memerlukan antara satu sama lain untuk melengkapi kehidpan yang lebih bahagia.....janganlah kita pandng rendah kerana setiap ciptaan allah ada hikmahnya...setiap kejadian yang berlaku kepada kita pasti ada hikmahnya...kita tidak boleh menyalahkan takdir Allah yang telah tertulis untuk kita...kerana setiap takdir yang berlaku  ada hikmahnya...cuba kita renungkan  kisah hidup kita pasti ada kejadian yang akan berlaku  & cuba fikirkan apa hikmah disebalik kejadian itu pasti kita akan tahu apa jawapanya....renung-renungkanlah. dan ucapkanlah alhamdullilah  tanda syukur kepadanya kerana Allah masih lagi sayng kita..alhamdullillah...





kita mestiah menghargai diri kita...dan menyayangi diri kita.. apabila melihat orng yang lebih cntik pasti kita merasa ada kekurangan pada diri kita...tapi cuba buangkan fikiran negatif itu & jadikan ianya positif..contohnya.. kita berfikir dia juga pasti ada kekurngan dan kita  juga ada kelebihan yang dia tidak ada... contonya.. orng kaya tidak semestinya bahagia dengan cara hidup mereka berbanding mereka yang sederhana tetapi mengecapi kebahagian dalam hidup mereka..




jadi sebagai manusia yang sempurna akal.. kita mestilah menghargai alam ciptaan Allah & mamfaatkan segala kebaikan didunia ini..kerana tidak rugi kita melakukan kebaikan kerana setiap kebaiakan akan dikenang sampai bila...sayangi lah diri kita buangkan pekara yang menyempitkan fikiran kita.... buka minda & buka hati untuk menerima segala takdir  yang ditentukan oleh Nya....dengan secebis coretan ini mampu meyerdarkan kita dan meyerdakan sya juga kerana apa yang saya coretkan ini berlaku pada diri sy dan anda juga....wasalm..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com